Informatie

 

 

Hier volgt een stukje uitleg over onze sport:

Wie voor het eerst getuige is van een tractor pull zal ongetwijfeld zijn ogen uitkijken bij het zien van al die krachtige en prachtige machines. Maar waar draait het eigenlijk om bij deze krachtigste motorsport ter wereld?

 

Algemeen

De maximale afstand is meestal 100 m, maar soms bij indoor wedstrijden zoals in Ahoy Rotterdam en de IJsselhallen in Zwolle is deze korter (hobbywedstrijden over 100 m). En soms als er dreiging van regen is wordt er Floating Finish (FF) gereden de maximale afstand is dan 110 m. Wordt deze afstand overschreden, dan wordt van een Full Pull (FP) gesproken. Zijn er meer deelnemers met een Full Pull dan wordt de sleepwagen verzwaard en wordt opnieuw getrokken. De breedte van de baan is 12 m en wordt aangegeven door een aan weerszijden getrokken krijtstreep. Wordt bij het trekken de lijn overschreden, dan wordt de bestuurder gediskwalificeerd. Tussen de trekken door wordt de baan geëgaliseerd en vastgereden om iedereen gelijke kansen te geven.
Op de baan staan twee mensen met een vlag. Bij de start wordt een groene vlag gezwaaid en tijdens de trek wordt een rode vlag gebruikt. Wordt met de rode vlag gezwaaid dan moet de bestuurder ogenblikkelijk stoppen met trekken. Meestal wordt de rode vlag echter gezwaaid als de sleepwagen niet verder getrokken wordt.
Er zijn klei- en zandbanen, waarbij de voorkeur uitgaat naar een kleibaan, omdat deze meer grip geeft.
Zeer belangrijk is dat de banden een maximale grip hebben. Daarom wordt er getrokken met een lage bandenspanning. Om toch zo min mogelijk weerstand te ondervinden worden de kammen op de banden bijna geheel verwijderd, waardoor er geen grond opgeworpen wordt.

 

Veiligheid

Achter op de tractoren zijn zogenaamde steigerbegrenzers gemonteerd die voorkomen dat de trekker achterover kan slaan. Verder moet de tractor voorzien zijn van een veiligheidskooi of rolbeugel. In de Grand National en ook de National is het ook verplicht dat de V8 motoren 2 staalkabels om de blower hebben zitten zodat de motor/blower niet weg kunnen vliegen als er wat fout gaat. Ook is een noodstop verplicht die door de rijder en de sleepwagen te bedienen is, als de tractor bijvoorbeeld los komt van de sleepwagen door een wilde run valt de motor automatisch uit. Bij tractoren die op diesel rijden valt er een klep voor de inlaat waardoor de trekker geen lucht meer krijgt. Bij tractoren die op Methanol rijden wordt de ontsteking uitgeschakeld.

 

 100 meter

Bij tractor pulling moeten de deelnemers proberen om met hun voertuig een zware sleepwagen (voor ons de No Mercy) over een zo groot mogelijke afstand te verplaatsen over een honderd meter lange en twaalf meter brede kleibaan. Deze sleepwagen is aan de achterzijde voorzien van wielen, terwijl het gewicht aan de voorzijde rust op een sleepvoet (2). De No Mercy sleepwagen is verder uitgerust met een ballastbak (3), waarin ongeveer 1300 kg aan gewicht kan worden geplaatst doormiddel van een kabel of ketting (1) die via een versnellingsbak (4) is verbonden met de wielen (5) van de sleepwagen. Bij de start van de ‘pull’ rust bijna al het gewicht op de wielen, maar doordat de ballastbak gedurende de trekpoging door de wielen van de sleepwagen naar voren wordt bewogen, zal er steeds meer gewicht op de sleepvoet gaan rusten. Om het voortslepen nog moeilijker te maken kan men 2 stalen messen (6) in de baan draaien (tot maximaal 9 centimeter), waardoor de weerstand nog meer toeneemt. De benodigde trekkracht neemt daardoor toe, totdat de combinatie ten slotte tot stilstand komt.

Wie het verst komt, wint

Met behulp van infrarood apparatuur wordt vervolgens de afgelegde afstand opgemeten en vastgelegd. De deelnemer die de grootste afstand aflegt, is de winnaar. Vaak gebeurt het dat meerdere deelnemers met de sleepwagen de gehele baanlengte van honderd meter afleggen. In vaktermen heet dat een `full pull`. In dat geval wordt de sleepwagen verzwaard en moeten deze deelnemers in een `pull-off` uitmaken wie de sterkste is. Vaak wordt dan de zogenaamde `floating finish` gehanteerd. Daarbij moet de deelnemer gas blijven geven tot de combinatie tot stilstand komt, ook al wordt daarbij de honderd meter gepasseerd. Het doel daarvan is om een tweede `pull-off` te vermijden. Veel machines hebben geen of te weinig koelcapaciteit aan boord, zodat een derde pull te veel van het goede zou kunnen zijn.
 
Snelheid is alles

Omdat de sleepwagen aanvankelijk weinig trekkracht vraagt, moet de deelnemer proberen om in de eerste helft van de baan een zo groot mogelijke snelheid te bereiken. Hoe groter de snelheid, hoe meer meters er nog kunnen worden afgelegd nadat de sleepwagen zijn maximale remvermogen heeft bereikt. Alle energie die er in de snelheid van de tonnen zware sleepwagen is gestopt, komt er dan weer uit. Om die grote snelheid te kunnen bereiken, moet een tractor allereerst beschikken over veel vermogen. Vervolgens moet dat vermogen worden omgezet in werkelijke trekkracht en daarbij komt de bestuurder nadrukkelijk in beeld. Hij moet zorgen dat de banden de juiste spanning hebben, hij moet de goede versnelling kiezen en hij moet de ballastgewichten zo plaatsen dat zijn tractor een optimale gewichtsverdeling heeft. Al deze factoren variëren van baan tot baan. En uiteindelijk moet de bestuurder dan ook nog eens zorgen dat hij op het juiste moment gas geeft en moet hij de tractor met behulp van stuur en rempedalen binnen de witte kalklijnen zien te houden. Doet hij dat niet, dan volgt onvermijdelijk een diskwalificatie.

 

De tactiek

Het is niet zomaar een kwestie van een tractor aan de sleepwagen koppelen en domweg deze verplaatsen. Er zijn diverse factoren afhankelijk van een goede prestatie. Het gewicht hadden we het al over gehad, maar ook het vermogen speelt een hele belangrijke rol. Een tractor met veel meer vermogen heeft grotere kans om de sleepwagen over een grotere afstand te verplaatsen. Maar ook de volgende factoren zijn van belang:
de keuze van de versnelling: snelle tractoren komen vaak verder dan langzame tractoren, maar te snel is niet altijd goed en te langzaam ook niet. Hier moet de juiste balans in gevonden worden.
de keuze van de banden: met grotere banden kun je sneller rijden in dezelfde versnelling; met kleinere banden kun je soms in een hogere versnelling rijden.
het profiel van de banden: banden met heel veel profiel verzetten meer grond dan banden met weinig profiel. Die grond komt voor de sleepvoet te liggen en biedt dus weer meer weerstand op het verplaatsen van de sleepwagen. Maar hele gladde banden is ook niet goed, want dan krijg je geen grip met de ondergrond. Ook hier moet de juiste balans gevonden worden.
de bandenspanning: Des te lager je de bandenspanning maakt, des te meer grip wordt gemaakt met de ondergrond. Maar, teveel grip is ook niet altijd goed en zonder bandenspanning kun je niet rijden.
de gewichtsverdeling: Tractoren die onder het gewicht van de gewichtsklasse blijven, mogen de tractor verzwaren met ballastgewichten. Deze gewichten zou je voor aan de tractor kunnen hangen, achterop of ergens tussenin. Het is de kunst om de ballastgewichten zo te hangen dat de tractor een mooie balans krijgt tijdens de trekpoging. Als de voorwielen tijdens de trekpoging aan de grond blijven, dan hadden er dus beter gewichten achterop bij gehangen kunnen worden en als de voorwielen te ver van de grond los komen dan hadden er beter gewichten voor op de tractor gehangen moeten worden. Het gaat dus om het zoeken naar de juiste balans.

(Bron: NTTO / ITTC / Wikipedia)

 

De No Mercy sleepwagen

No Mercy sleepwagen naar Aeres Tech

AERES TECH & NO MERCY SLEEPWAGEN

Op donderdag 13 september 2018 is tijdens de Agro Techniek Holland in Biddinghuizen de No Mercy sleepwagen overgedragen aan Aeres Tech. De acht leerlingen van de Talentenklas zorgen komende seizoenen voor de No Mercy-sleepwagen tijdens een aantal NTTO-wedstrijden.

Jenny van den Bovenkamp (algemeen directeur Aeres Tech): “Onze samenwerking is bijzonder omdat Aeres Tech en NTTO heel erg op dezelfde manier denken. Bij Aeres Tech zoeken we echt de uitdaging met de Talentenklas zodat zij snappen hoe de techniek in elkaar zit en daarvan leren tijdens het sleutelen."

Marcel Hoornsman (voorzitter NTTO): “Wij hopen hiermee als NTTO ook op jonge instroom in de sport. Voor de begeleiding is, naast de twee vaste begeleiders van de Talentenklas, ook sowieso een van de mensen van het No Mercy-team beschikbaar”

 

Sleepwagenteam "No Mercy Junior"

Het No Mercy sleepwagen team bestaat uit acht leerlingen van de Talentenklas van Aeres Tech. Het team bemant de sleepwagen tijdens tractorpulling wedstrijden van de NTTO en is sinds 2018 actief in de sport.De talenten sleutelen vol passie aan de sleepwagen en doen mee aan Tractorpulling wedstrijden om zo de kneepjes van het vak te leren.Het sleepwagenteam is een samenwerking tussen de NTTO en Aeres Tech om technisch onderwijs onder jongeren te stimuleren. Ook hopen we jongeren enthousiast te krijgen en te binden aan de branche en deze sport.

Specificaties sleepwagen

  • De sleepwagen is eigendom van: NTTO
  • De sleepwagen is gehuisvest in: EDE
  • De sleepwagen wordt gebruikt voor: NTTO A-divisie (alleen 950 kg vrije klasse) en lichte S-divisie tractoren
  • Bouwjaar sleepwagen: 1992
  • Gewicht van de sleepwagen (exclusief ballastgewichten): ongeveer 3.900 kg
  • Gewicht van de sleepwagen (inclusief ballastgewichten): ongeveer 5.200 kg
  • Andere mogelijkheden tot het "verzwaren" van de sleepwagen:
  • De ballastbak werkt met overbrengingen; Er zijn 4 overbrengingen om de bak eerder af te passen:
  • Er kan 0-7 cm strip onder de sleepvoet
  • De sleepvoet kan aan de achterkant opgetild worden
  • Er kunnen twee luchtballen opgeblazen worden, waarna de sleepwagen aan de achterkant wordt opgetild en er driehoeksmessen de baan in worden gedrukt

Contactpersoon huren sleepwagen: Jeannette de Vries | Backoffice NTTO | backoffice@ntto.nl | jdevries@ntto.info | www.ntto.nl

 

(Bron: Tractorpulling.nl / No Mercy / Aeres Tech)