HVO Diesel

Gepubliceerd op 25 mei 2022 om 07:12

Een beter milieu?, begin bij jezelf!

Met ingang van seizoen 2022 gaan wij op HVO diesel rijden, volgens het reglement van de NTTO mag het nu nog half om half met fossiele diesel. Maar wij hebben nu zoveel veranderd aan het brandstofsysteem van onze motor, dat we nu al volledig overgaan op 100% fossiel loze brandstof!

Wat is HVO diesel?

De laatste tijd hoor je vaak praten over “HVO diesel”, maar wat voor een brandstof is dit nu precies, wat zijn de verschillen met gewone diesel en mag je het in alle machines gebruiken? Hieronder geven we enkele antwoorden.

HVO (door sommige leveranciers ook onder de naam ‘blauwe diesel’ op de markt gebracht) staat voor “Hydrotreated Vegetable Oil” en is een nieuw type dieselbrandstof. Het wordt gemaakt van afgewerkte plantaardige oliën en restafval zoals dierlijke vetten.

Hierdoor is HVO een fossielvrije en hernieuwbare brandstof met enorme voordelen op het gebied van duurzaamheid. Denk aan een zeer hoge CO2-reductie van maar liefst 90% en een lagere uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, stikstof en zwavel. HVO diesel is vrijwel geurloos en goed biologisch afbreekbaar. Kortom, de meest duurzame diesel van dit moment!

Duurzame kenmerken van HVO diesel

  • Volledig fossielvrije diesel
  • Verlaagt de CO2-uitstoot met 90% t.o.v. gewone diesel
  • Zeer lage uitstoot van schadelijke emissies zoals fijnstof, stikstof en roet
  • Bevat vrijwel geen zwaveldeeltjes en aromaten
  • Bevat geen FAME biodiesel componenten
  • Is goed biologisch afbreekbaar
  • Is vrijwel geurloos

De duurzaamheidsprestaties van HVO zijn dus indrukwekkend, maar er zijn ook belangrijke technische voordelen. Zo bevat HVO diesel geen FAME biodiesel componenten die voor vervuilde filters kunnen zorgen. In de winter is HVO diesel veel beter bestand tegen vriestemperaturen. Het bevriest pas bij -20ºC, meer dan voldoende dus voor de Nederlandse winters. Ook heeft HVO een zeer hoog cetaangetal van meer dan 70, wat ook weer gunstig is voor de verbranding en de emissie-uitstoot.

.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.